CLASSPIRIT ESITTELY | OPPILAAN KYSELYLOMAKE | RAPORTOINTI OPPILAALLE | OPETTAJAN SIVU |

Palvelut - CLASSPIRIT ESITTELY

Käyttöoikeus: julkinen



C l a s S p i r i T - Luokkahengen puolesta

Palvelun avulla opettaja voi nostaa luokan luokkahenkeä saaden lisää työrauhaa ja paremmat oppimistulokset!

Palvelun käyttäminen on maksutonta ja helppoa.

1. Rekisteröidy Rautaholvi portaaliin Järjestelmä lähettää sähköpostiin vahvistuslinkin.
2. Kirjaudu ClasSpirit palveluun Järjestelmä lähettää sähköpostiin kirjautumislinkin.


HYVIÄ SYITÄ KÄYTTÄÄ - OPETTAJA / VANHEMPI

1. Tehdä näkymätön näkyväksi.

Kiusaaminen jää usein koulussa aikuisilta piiloon. Palvelun avulla luokan/ryhmän hiljainen tieto siirtyy ajoissa heille, jotka voivat tilanteita ohjata. Kiusaaminen tulee aina määritellä kiusatun näkökulmasta. Kiusaaja tai ulkopuolinen henkilö voi vähätellä kiusaamisen vahingollisuutta. Kuitenkin se, mikä kiusatusta tuntuu pahalta on kiusaamista. Kiusaaminen on aina ryhmä- sidonnainen ilmiö, jonka korjaamiseen tarvitaan koko ryhmän apua.

2. Puuttua kiusaamiseen hyvissä ajoin.

Mitä aikaisemmin kiusaamisesta tiedetään, sitä helpompi on korjata tulehtunut tilanne. Kun opettaja saa oikeaa tietoa kiusaamisesta tai muusta hankalasta tilanteesta luokassaan/ryhmässään, hän voi tehdä korjaavia toimia: Keskustella rauhassa asianosaisten kanssa, tehdä sopimuksia ja sopia seurannasta. Kiusaajalle luodaan mahdollisuus uuteen rooliin. Useimmiten on myös tärkeää, että se ryhmä, jota asia koskee on avoimesti sovitulla tavalla mukana korjaamassa tilannetta. Jos kiusaamiseen reagoidaan myöhään, on tilannetta vaikeampi palauttaa normaaliksi. Tällöin myös seuraamukset voivat olla kovia, esim. kiusaajan erottaminen koulusta tai kiusatun siirtäminen toiseen kouluun.

3.Ennaltaehkäistä koulukiusaamista

Koululaisten elämässä tapahtuu paljon ja tilanteet vaihtelevat nopeasti. Siksi on tärkeää, että luokkahenkeen ja oppilaiden viihtyvyyteen vaikuttavia tekijöitä seurataan säännöllisesti. Tällöin oppilaat ymmärtävät oman vastuunsa yhteisen hyvinvoinnin ylläpitäjinä. Jatkuva, säännöllinen seuranta ennaltaehkäisee tilanteiden pahenemista ja antaa viestin oppilaille että heidän hyvinvointinsa on tärkeää.

4. Luottamusta oppilaille konfliktien ratkaisemiseen.

Palvelun tarkoitus on auttaa ratkaisemaan konfliktit ennen kuin ne kriisiytyvät. Opettajan on hyvä kertoa luokalle onnistuneista tilanteiden selvittämisistä. Se vahvistaa oppilaiden uskoa omaan sekä luokan kykyyn ratkaista ongelmat ja haasteet rauhanomaisesti.

5. Palautetta ja ideoita oppilailta

Luokkahenkeä kannattaa vahvistaa, vaikka hoidettavia ongelmia ei ryhmässä olisikaan. Opettaja voi halutessaan pyytää oppilailta palautetta ja ideoita liittyen ryhmän/koulun toimintakulttuurin ja pedagogian kehittämiseen. Kyselylomakkeen kahden viimeisen kysymyksen lisätietokentät soveltuvat tähän tarkoitukseen hyvin.



HYVIÄ SYITÄ KÄYTTÄÄ - OPPILAS

1. Voit kertoa kiusaamiseta nimettömänä. Palvelu ei koskaan paljasta nimeäsi.

Kiusaaminen saattaa olla vaikea puuttua, koska silloin voi itse joutua kiusatuksi. ClasSpiritin avulla voit kertoa nimettömänä näkemästäsi ja/tai kokemastasi kiusaamisesta. Älä jätä ketään pulaan!

2. Opit ryhmässä toimimisesta.

Ryhmässä toiminen on ehkä tärkein inhimillinen taito. ClasSpiritin avulla opit miten ryhmässä ratkotaan ongelmia ja haasteita. Löydä oma vahvuutesi ryhmässä!

3. Voit antaa rauhassa ideoita koko luokalle (ilman pelkoa joutumisesta naurunalaiseksi).

Kaiken uuden esittäminen on pelottavaa, koska ei voi tietää miten muut suhtautuvat ehdotukseen. ClasSpiritin avulla voit tehdä ehdotuksia opettajalle ja luokalle ihan mistä tahansa. Juuri sinulla voi olla hyvä idea luokan iloksi!



VAIKEAT KIUSAAMISTAPAUKSET

1. Tilannekartoitus.

Mikäli kiusaaminen on edelleen jatkunut aikaisemmista sovitteluyrityksistä huolimatta, on mahdollista aloittaa intensiivinen tilannekartoitus clasSpirit - palvelun avulla. Käytännössä tämä tarkoittaa esim. kolmea luokkahengen kyselykertaa viikossa (ma, ke, pe). Kyselyiden yleistulokset näytetään luokalle ja lähetetään vanhemmille. Kyselyiden lisäksi oppilaille kerrotaan, miten vähän kerrallaan korjaavia toimia lisätään, mikäli tilannetta ei saada rauhoitettua. Oppilaiden on tärkeä ymmärtää että luokassa kiusaamisella suosiota ja sosiaalista valtaa tavoittelevat oppilaat tarvittaessa siirretään toiseen kouluun lähestymiskiellon saaneina.

Suosiota ja valtaa saa tavoitella auttamalla ja tukemalla toisia oppilaita, ei kiusaamisella ja alistamisella.

ClasSpirit - palvelun asiantuntijat auttavat ja tukevat tarvittaessa kiusatun oppilaan vanhempia vaikean kiusaamistapauksen viemisessä eteenpäin vaihe vaiheelta tarkasti dokumentoiden.

Ota yhteyttä ClasSpirt asiantuntijoihin

2. Rehtorin ja opettajien vastuut sekä velvollisuudet.

Opetuksen järjestäjillä on erilaisia ilmoitusvelvollisuuksia niin suhteessa oppilaan huoltajiin kuin suhteessa toisiin viranomaisiin. Perusopetuksessa koulun opettajan ja rehtorin tulee ilmoittaa tietoonsa tulleesta koulussa tai koulumatkalla tapahtuneesta häirinnästä, kiusaamisesta tai väkivallasta niihin syyllistyneen ja niiden kohteena olevan oppilaan huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle

3. Rikosnimikkeet ja -ilmoitukset soveltuvin osin.

Kiusaamisessa voi olla kyse esimerkiksi seuraavista rikoksista: Yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen, kunnianloukkaus, rangaistava vihapuhe, laiton uhkaus, pahoinpitely ja vainoaminen. Lisäksi kiusaamistilanteeseen voi liittyä rikosnimikkeitä kuten omaisuuteen kohdistuva vahingonteko, näpistys, varkaus ja kiristys. Verkossa tapahtuvaan kiusaamiseen liittyviä rikosnimikkeitä voivat olla esimerkiksi laiton uhkaus, viestintärauhan rikkominen, identiteettivarkaus, tekijänoikeusrikos, tietoliikenteen häirintä, tietomurto, viestintäsalaisuuden loukkaus, petos ja datavahingonteko. Rikosoikeudellisen rangaistusvastuun edellytyksenä on se, että tekijä on täyttänyt 15 vuotta ja on syyntakeinen. Poliisi voi käynnistää esitutkinnan myös alle 15 -vuotiaan rikosepäilystä.

4. Vahingonkorvausvelvollisuudet

Myös alaikäinen on vahingonkorvausvelvollinen eikä vahingonkorvausvelvollisuudessa ole alaikärajaa. Huoltaja ei ole vahingonkorvausvelvollinen alaikäisen vahingosta, ellei hän ole laiminlyönyt valvontavelvollisuuttaan. Jos vahingon on aiheuttanut kahdeksaatoista vuotta nuorempi, hän on velvollinen korvaamaan siitä määrän, joka hänen ikäänsä ja kehitystasoonsa, teon laatuun, vahingon aiheuttajan ja vahingon kärsineen varallisuusoloihin sekä muihin olosuhteisiin katsoen harkitaan kohtuulliseksi.

5. Puuttumis- ja kurinpitotoimet

Opetusta häiritsevään, muuten koulun järjestystä rikkovaan tai vilpillisesti menetelleeseen oppilaaseen voidaan kohdistaa koululainsäädännössä säädettyjä puuttumis- ja kurinpitokeinoja. Puuttumis- ja kurinpitokeinojen käytön perusteena voi olla myös koulun järjestyssääntöjen vastainen toiminta tai käyttäytyminen. Kurinpito- ja puuttumiskeinoista säädetään laissa eikä muiden keinojen käyttäminen ole sallittua. Kurinpitotoimet voivat olla: Kasvatuskeskustelu, jälki-istunto, poistaminen oppitunnilta, opetukseen osallistumisen epääminen, kirjallinen varoitus ja määräaikainen erottaminen koulusta.

6. Lähestymiskielto

Mikäli tilannetta ei aikaisemmilla toimilla saada rauhoitettua, voidaan viimeisenä keinona hakea käräjäoikeudelta kiusaavalle henkilölle lähestymiskieltoa yhtä tai useampaa henkilöä kohtaan. Lähestymiskiellon hakijalle ei tule oikeudenkäyntikuluja 01.10.2023 tehdyn lakimuutoksen myötä, silloinkaan kun hakemus hylätään tai asia jää sillensä.




Powered byToiminnanohjaus ERP